۱۳۸۷ اردیبهشت ۱, یکشنبه

آموزش گام به گام روابط عمومي


مساله روابط عمومي يکي ازمسايلي است که کمتر به صورت تئوريک مورد توجه قرار گرفته است. روابط عمومي نقطه عطفي براي رسيدن به هماهنگي و انسجام است که در هر کاري از ضروريات به شمار مي رود. از اين رو هر چه به آن توجه بيشتري شود، علاوه بر آن که روند کارها سرعت مي گيرد، کارها به نحو بهتري پيش مي رود. کتاب سه جلدي «بزرگان روابط عمومي» کوشيده است اين مقوله کمتر مورد توجه واقع شده را به صورت تئوريک و علمي به مخاطبان خود بشناساند. آن چه مولفان براي بيان اين مقصود خود برگزيده اند به جاي پرداختن به مسايل کلي و فاقد ارجاعات عيني، به معرفي بزرگان روابط عمومي در دنيا معطوف شده است. مولفان در مقدمه کتاب نوشته اند: «يکي از مولفه هاي اصلي و علمي، نظريه است و نظريه ها که منشاء انديشه هاي تعالي بخش و موتور تحولات جامعه هستند، معمولا توسط افراد برجسته خلق و بسط داده مي شوند. روابط عمومي هم مستثني از اين قاعده نيست و صاحب نظران و انديشمندان روابط عمومي در دوره هاي مختلف با خلق انديشه ها و نظرات مختلف، نقش بسزايي در پيشرفت جامعه بشري ايفا کرده اند.» به اعتقاد کتاب سه جلدي «بزرگان روابط عمومي» کارهايي که از اين طريق صورت گرفته، در برخي از پرسش هاي تاريخي منجر به انقلاب هاي بزرگ تاريخي شده است و گاهي اوقات نيز، زمينه ارايه و خلق نظريه هاي انقلابي جديد را فراهم کرده است.
مولفان آشنايي با مشاهير و بزرگان تاثيرگذار روابط عمومي را به چهار دليل مفيد تشخيص داده اند. ايشان اولين فايده را، آشنايي و تسلط بر نظريه هاي روابط عمومي براي ورود به اين رشته تحصيلي عنوان کرده اند. الگوسازي و آشنايي عظمت و اهميت نقش روابط عمومي در تحقق اهداف کلان جامعه و بسترسازي براي خلق انديشه هاي جديد و ثبت و به کارگيري آن در عرصه عمل از فوايد معرفي بزرگان روابط عمومي است. به همين دليل مولفان نوشته اند: «از اين رو در اين کتاب، شخصيت ها و فيلسوفاني که در ارتقا و اعتلاي دانش و حرفه روابط عمومي در جهان نقش محوري داشته اند و تاثيرات شگرفي از خود به جا گذاشته اند معرفي مي شوند و از اين منظر، دريچه و روزنه اي جديد به روي کارگزاران روابط عمومي گشوده مي شود.»
در جلد اول اين کتاب به معرفي سه چهره مطرح روابط عمومي جهان پرداخته مي شود که ادوارد برنيز، چستر برگر و کارل آ. باير نام دارند. در مجلد دوم و سوم چهره هاي بيشتري معرفي شده اند و شيوه کاري شان شرح داده شده است. اين چهره ها که اغلب آن ها از پيشگامان نوگراي روابط عمومي در جهان هستند، عبارتند از: راجر اوژن آيلز، جوزف وارني بيکر، آن اچ بارکليو، آليس ال بيمن، فيليس برلو، ادوارد برنيز، بلاک سام، اد بلاک، کارل باير، کندريس ماس، آمليا لابنز، ايوي لي، لي کي جي، کارولين هود و ...
انتشار کتاب هايي از اين دست مي تواند به علمي شدن وتئوريک کردن مسايل به ظاهر ساده اي همچون روابط عمومي کمک کنند. مولفان در اين مورد اظهار اميدواري کرده اند که با انتشار کتاب هايي از اين دست، دريچه و روزنه اي جديد به روي دست اندرکاران روابط عمومي گشوده شود.(کتاب هفته)
بزرگان روابط عمومي/ مهدي باقريان، ناصر رزاق منش و زهرا بابازادگان/ناشر کارگزار روابط عمومی/ چاپ اول 1386.

هیچ نظری موجود نیست: